هر راي ارزش دارد

گذرزمان،تعقل وتفکر (مهدی بختیاری)
گذرزمان،تعقل وتفکر (مهدی بختیاری)

تیک تاک ثانیه های ساعت نشان دهنده گذرزمان وبروزاتفاقات وتغییرات درجهان هستی می باشد،وانسان نیزکه اشرف مخلوقات این کره ی خاکیست،متاثرازگذرزمان درجنبه های مختلف جسمانی،عقلانی وفکری می باشد.ملموس ترین این تغییرات ،جسمانی است که بارشدونمو بدن پدیدارمی شود.اما اشرف مخلوقات به لحاظ داشتن قوه ی تعقل ومحصول آن تفکر،که تمیزدهنده ی انسان ازسایرمخلوقات است،نیزدر این گذرگاه متغییربوده وبه سوی تکامل پیش می رود و این نیز به واسطه ی روح الهی است که درکالبدبشرقراردارد.
 

 


درابتدا علم طب محور تصمیمات بود.ولی به مرور زمان که بردانش بشرافزوده گشت ودرمقابلش سوالات جدیدنهاده شد،درعلم شاخه هایی چون:علوم دینی،روان شناسی،اقتصاد،سیاست،فلسفه و.....پدیدارگشت،و هرکدام براساس معیارهای خود باپدیده هاروبرو می گشت.اما بزودی ارتباط آنهابه گونه ای شدکه هرگونه تغییری در یکی منجربه پرسشی در دیگری می گشت.این ارتباط چنان تنگ شد که هرگونه پیشرفت دریکی به مثابه چالشی برای دیگری بود،به مانند:تلاطمی که درگوشه ای ازاقیانوسی ایجاد گردد.بی شک تلاطم خودرابه مرزسایر علوم می کشاندوبه نوعی حریف رابه میدان فرامی خواندوبه تبع آن تمامی شاخه های علوم برای پیداکردن راهی درمقابل تلاطم وارده،خود دچارتغییرمی شوندوبه نوبه ی خود این تغییر،تلاطمی برای سایرعلوم است.
فلاسفه همواره باپرسش هایی درتاریکی روبرو هستندوبه هنگام روشن شدن پرسش ها،فیلسوف روشنی رابرای جامعه وا می نهدواز خود،به تاریکی پیش رودرقالب سوالات تازه وارد می گرددوچنان می تابد و می کاود،تانوربر گوشه های ناشناخته افکند.از نکات قابل توجه این است که تمام علوم وحتی خودانسان برابعاد جسمانی ،عقلانی وروحانی ازچنین خصوصیتی برخوردار است.عنصری که درانسان قبای تلاطم را برتن دارد،سن است.اگرضمیرونهادبشررا به مانندآب زلال ،آرام وساکن درنظر بگیریم،هر واحد سن به مانندسنگی کوچک است که در درون آب پرتاب می شود.پر واضح است موج حاصله تمام وجود انسان،چه در وجه جسمی وچه در وجه عقلانی وروحی را در خواهد نوردیدو هر بخش وجودیش به پاسخی درخورر، قامت برخواهد افراشت. جسم،چین هایی برمی دارد که در واقع انعکاسی از پیچیدگی های حوزه ی روح،ضمیروبخصوص عقلانیت است. هر صیقلی که برعقل وتعقل می خورد، جلایی دیگرمی یابد.
عواطف، احساس و امیال از این قاعده مستثنا نیستند. در عبور از تلاطم ها سن افراد برحسب دانش وشاخصه هایی که باخوددارند،متناسب با آنها تغییرخواهد یافت.ولی بی شک عنصر عقلانیت فراخور حال افراد ،راه تعالی را طی می کند. عقلانیت انسان تنها بعداز ابعاد وجودی اوست که در این سیر بی توقف،نه تنها نقصان نمی یابد بلکه استوارتر می گردد.جرا که اکثر پیامبران الهی که حاملان وحی بودند، در سنین بالا ابلاغ رسالت نمودندو علمای دین نیز در سنین بالا به مقام مرجعییت وپرچم داری دین خدا می رسند.که این خود دلیل براین مطلب می باشد.
دراین خصوص لسان الغیب ،حافظ باظرافت در دقیقه ای بسیار باریک به آن می پردازد:گرچه پیرم تو شبی سخت در آغوشم کش     که سحرگه زکنارتو جوان برخیزم.بی شک منظور آن نیست که در دمیدن صبح فردا چهره ی چین وچروکیده و موی سفید،به جوانی و دوران شباب،در بعد فیزیکی بازخواهد گشت ،بلکه منظور آنست که واحد ادراک در سنین متفاوت یکسان است.اما گذرعمر چنان نافذش می کند
که راه طی کرده به روزگاران را یک شبه بر میگردد، از طرف دیگراشاره می کند که ابزار لذت بردن وادرک کردن در سنین متفاوت ، متفاوت است. در کودکی ابزاری ،در جوانی ابزاری ،و در سنین بعد ابزار دیگری بکار می آید واین خود ناشی از بلوغ وجلاییست که سن برضمیر ونهاد بشرمی زند.
بخصوص باید توجه داشت که گروهی از انسان ها که در عرصه ی اجتماعی فعال هستندو از جامعه ابزاری چون ثروت ومقام را بکار می گیرندتا بهره ای برند ،با گذر عمر،خیراندیشی برصفات دیگر غلبه کرده وظاهر می گردد.این موضوع را به خوبی درمیان خیرینی می توان دیدکه مشغول فعالییت های عام المنفعه می باشند.تمامی این افراد سنین جوانی راطی کرده ودر حوزه های اجتماعی نیزچنین است واغلب، رفتارهایشان منفعت عمومی را در بردارد.
 

حال ، با گذری درحوزه های مختلف ،چگونه می توان تاثیرمثبت ،نافذ وصیقل دهنده ی گذر زمان بر تعقل وتفکر رانادیده گرفت واز کنار آن به سهولت عبور کرد؟ ،همان گذر زمانی که چند پیراهن بیشتر برتن رفته را ، نشان از کوله باری از تجربه می داند.

 

مهدی بختیاری  (کارشناس ودبیرزبان انگلیسی)

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

گلکک باد
ساعت8:41---17 اسفند 1390
حبیبی جاده ما کاه گل کن

دکتر کورتون
ساعت8:14---15 اسفند 1390
جبیبی این ننگ رو به کجا می بری

وای
ساعت9:36---13 اسفند 1390
ای مردم چه کردید با خودتان و با شیعه ننگ بر شما

دکتر کورتون
ساعت10:08---11 اسفند 1390
مرگ بر شیخ دروغگو

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+ نوشته شـــده در چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:,ساعــت17:34 تــوسط محمد |